Det är ett fantastiskt system

En sak som många kritiker till kapitalismen missar är kapitalismens fördelar. Det finns en anledning till varför många människor stödjer detta system. Kapitalismen kan ge människor saker som inget annat system kan skapa. Det är bara i kapitalism som en person under 30 kan bli dollarmiljardär. Det är bara nyliberalismen som ger så mycket frihet (till vissa personer) som det finns idag. Det finns idag ungefär 50 000 dollarmiljonärer i Sverige. De flesta bor i familjer, det bor alltså en bra bit över 100 000 människor som bor i en rik familj.

Majoriteten av dessa människor älskar nyliberalismen. Det systemet förverkligar deras drömmar. Vår elit har tvingats göra så här. De har skapat en stor klass med människor som har det mycket bättre än vad någon i deras släkt har någonsin haft det. De är vår tids adel. Precis som kungarna hade adelsmän som fick privilegier och pengar så länge att de var lojala mot feodalismen har finanseliten höginkomstagare som är lojala mot kapitalismen. Eliten vet att det ända hotet mot deras system kommer från medelklassen, det är nästan alltid medelklassen som ligger bakom större systemförändringar. Därför har de köpt medelklassen. Höga chefslöner är välspenderade pengar, det ger lojalitet mot systemet. Ett bevis på det är denna undersökning som visar att nära 80% av alla företagsledare röstar borgligt.

Vad har vi då för hopp? De som har bäst chans att förändra vårt samhälle gillar vårt samhälle. Jag hoppas att flera personer från den övre medelklassen likt jag inser att materialism inte är allt. Jag stod personligen inför detta svåra val under gymnasie åren. Skulle jag välja mina föräldrars korrupta väg och bli en del av den nya adeln eller skulle jag välja den väg som jag fann mest moralisk. Det tog två år innan jag insåg att min lojalitet mot mitt land var större än den mot min plånbok. Förhoppningsvis kommer vi se att fler av medelklassens barn sätter sig emot systemet och kräver förändring. När detta händer kommer vi kunna se snabba förändringar i vårt politiska landskap. Problemen i Sverige har nu blivit så stora att många som tidigare varit skyddade nu är utsatta för detta problem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0